کارگاه گرافیک و صفحه آرایی


کارگاه صفحه آرایی

يكشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۰۵ ب.ظ

با سلام و عرض ادب خدمت شما بازدید کننده عزیز : کتابی که تصویر آن را مشاهده می کنید مربوط به کارگاه صفحه آرایی(صفحه آرایی مجله و روزنامه) می باشد. نکته مهمی که لازم است در ابتدا به آن اشاره شود ، این است که : انگیزه دانشجویان نسبت به فراگیری این درس از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.
به نظر می رسد علاقه نقش تعیین کننده ای در این امر داشته باشد.
گرافیک و صفحه آرایی به عنوان یکی از مؤثرترین تکنیک ها در حوزه مطبوعات به شمار می آید و به لحاظ زیبایی شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

توجه به مبانی علمی و آکادمیک در حوزه صفحه آرایی و گرافیک آثار رسانه ای ماندگاری را خلق خواهد کرد. البته حقیقتی غیرقابل انکار وجود دارد که "از کوزه همان تراود که در اوست" نمی‌توان انتظار داشت با ترکیب محتویات، مطالب و تصاویر تکراری و غیرجذاب – که این روزها در سطح اینترنت به وفور یافت می‌شود - نشریه‌ای یا مجله ای جذاب و تاثیرگذار داشت.

جمع مراحلی نظیر تهیه، نگارش و گردآوری مطالب، گروه‌بندی مطالب و فهرست‌بندی، جستجو، تهیه و انتخاب تصاویر و عکس‌ها همگی در صفحه‌آرایی نمود می‌یابند و اگر در هر یک مشکل یا ضعفی وجود داشته باشد بر صفحه‌آرایی تاثیر منفی خواهد گذاشت.


سعی کنیم برای طراحی و تعیین ساختار بصری مجله از همفکری گروهی بهره بگیریم و با آمیختن خواست و دیدگاه مخاطبان با اهداف سازمانی خود در قالب اصول هنری و فنی معتبر ساختار بصری را پی‌ریزی کنیم.


صفحات مجله از ستون‌ها و پاراگرافهای متنی ساخته شده است پس به عنوان دبیر یا عضو تحریریه از کپی مطالب آماده از اینترنت به صورت مستقیم جدا خودداری کنیم. در اکثر این متن‌ها علاوه بر قواعد نگارشی، اصول تایپ نیز به درستی رعایت نشده است و در نتیجه پس از ورود به صفحه مجله آن را نازیبا می‌کند.

انتشار یک مجله، پروژه‌ای همیشگی و جاری است دقت کنیم تا تنگناهای زمانی بر کیفیت و شخصیت صفحه‌آرایی سایه نیافکند.

از طرح‌های آماده و تصاویر (بانک‌های عکس) استفاده نکنیم چرا که در اختیار همگان هست، تکراری و کهنه هستند  و باعث تنزل ارزش تصویری صفحات نشریه شما می‌شود.

مختصر و مشخص؛ از ارایه مطالب طولانی و کسالت بار جدا پرهیز کنیم. این روزها که سرعت‌ها بالا و زمان‌ها کم و فشرده هستند با مختصر و مصور کردن هر چه بیشتر مطالب و صفحات نشریه به جذابیت آن‌ها بیافزاییم.


ادامه دارد ...
۹۳/۰۸/۰۴ موافقین ۱ مخالفین ۰
مجیداسماعیلی

شرحی بر کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی